Butikspersonal

Söderströms kundcenter

Köpvillkor

Detta är sidan där du hittar alla Söderströms köpvillkor.

Trygghet

Vid köp av en produkt hos Söderströms Skog & Trädgård AB så är det din trygghet som konsument som sätts i fokus.

Priser

Alla priser på hemsidan är inklusive 25% moms.

Lagerstatus

I lager: 2-5 dagar. Vi har varan i lager och kommer skicka den nästkommande vardag.

Beställs från leverantör: 4-7 dagar. Vi har ej varan i lager och kommer att beställa den från leverantör och skickar den till kund inom 4-7 dagar.

Boka: Vissa utvalda produkter finns för bokning. Detta är produkter med mycket hög efterfrågan där man kan ställa sig i kö för att ta del av kommande inleveranser. I rådande tider saknar vi tyvärr exakta leveransdatum på flera produkter men de skickas ut i turordning till alla som har bokat. Du kan när som kontakta oss och avbryta din kö-plats, fram till och med den dag som produkten skall skickas till dig. Alla datum här är preliminära.

Om vi mot förmodan ej kan leverera i tid kommer vi meddela detta och du som kund har då rätt att häva ditt köp utan någon kostnad.

Outlet varor

Köp av visningsexemplar (demo) eller outletvaror omfattas ej av öppet köp eller bytesrätt.

Om du har frågor angående öppet köp eller bytesrätt är du alltid välkommen att fråga någon av
säljarna i butiken eller kontakta kundtjänst. Du kan också gå till vår Kontakta oss sida.

Leveranser

De flesta produkter lagerföres av oss det innebär att leverans till er sker inom 2-5 arbetsdagar. Beställningar som läggs på helgen skickas normalt på måndagen efter. Om leveranstiden skulle avvika meddelar vi er detta. Om det skett förseningar i din leverans (utan att vi meddelat dig om längre leveranstid) så ska du kontakta oss direkt via e-post (kundtjanst@soderstroms.nu).

Fraktpriser 

Följande priser och fraktsätt gäller vid beställning i vår webshop.

Fri frakt vid beställning över 500:- vid order under detta belopp debiteras en frakt på 89:-. OBS. För tunga och skrymmande produkter som tex åkgräsklippare debiteras du mer.

Leveransalternativ

Posten varubrev. Mindre försändelser skickas direkt hem i din brevlåda.

DHL Servicepoint. Detta fraktalternativ innefattar de flesta paket. Längd under 150cm och vikt under 20kg. Varan skickas till ditt närmaste utlämningsställe och du kommer att få ett SMS eller mail när och var du kan hämta ut paketet. OBS medtag legitimation.

DHL Styckegods. Detta alternativ används på större och tyngre varor som ex. gräsklippare, röjsågar, åkgräsklippare, fyrhjulingar och robotklippare. Varan levereras hem till din adress och du kommer att aviseras i förhand. Om leverantör ej får kontakt med er eller ni ej är hemma vid utkörning går paketet tillbaka till närmaste terminal där ni sen får hämta ut det.

Om ni ej hämtar ut paketet inom 4 dagar från avisering kommer ni att debiteras leverantörens kostnad f.n 395:-

Transportskador 

Om ditt gods blivit skadat under transport ska du vända dig till DHL. Följ instruktionerna nedan för att göra reklamationen.

Gå in på DHLs hemsida. Under fliken Kontakta oss väljer Företag eller Privatperson. Fyll i formuläret och skicka så kontaktas du av DHL inom 1-2 arbetsdagar.
Vill du hellre ringa så når du DHL på telefonnummer 0771-345 345.

Om du hämtar paket på utlämningsställe så anmäler du skadan på plats.

OBS skriv aldrig på och ta emot varan om du misstänker att innehållet blivit skadat vid transport.

Outlösta paket. Outlösta paket omfattas ej av ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen. För paket som ej hämtas ut debiteras 395:- plus faktisk kostnad för frakt tur och retur.

Leveranshinder. Vid leveranshinder under hemleverans orsakat av kund debiteras en avgift på 300:-

Leverans till öar

Vi erbjuder leverans till fast adress på fastlandet enligt samma kostnad som finns på din orderbekräftelse. Kunden får själv se till att leveransen blir mottagen på denna adress och därefter ombesörja vidare transport till ö. Vid leverans till öar som saknar broförbindelse kan om möjligt särskild leverans avtalas med avseende på pris, leveranstid och leveranssätt. Det är viktigt att ta kontakt med oss innan köp i denna fråga.

Leverans till avvikande adress

 Vissa adresser i landet kan vara omöjliga för oss att leverera till. I de fall Söderströms inte kan leverera tar vi kontakt med dig som kund. Detta kan bero på att det går utanför vårt fraktavtal med DHL såsom ett leverans till en ö eller långt utanför DHL:s utkörningszoner.

Detta kan gå att lösa men kunden får i dessa fall själv stå för kostnader som tillkommer, kunden kommer att få veta denna kostnad innan produkten skickas ifrån oss och kan välja att fortsätta eller avbryta orden.

Betalningsvillkor

Vid beställning i vår webshop så erbjuder vi Klarna checkout . Avgiften för de olika alternativen framgår i kassan vid utcheckning. 

Kortbetalning. Säker kortbetalning via Klarna. Du använder ditt kort Visa eller Masterkard och betalar direkt vid utcheckning.

Klarna Faktura. Betala inom 30 dagar (0:- i avgift) Få hem din order först och betala sedan i lugn och ro. Fakturan skickas via din e-post när varan lämnat oss. Klarnas villkor.

Konto. Betala i din egen takt
Betala från 50 kr/månad. Du kan när du vill betala hela beloppet. 

0 kr i uppl.avgift. Admin. avgift 29 kr/mån. Rörlig årsränta 19,9%.
Exempel: Vid köp av 10 000 kr betalat över 12 månader blir den eff. årsräntan 29,22% och tot. belopp 11 458 kr. Klarnas villkor

Direktbetalning. Du loggar in på din internetbank och gör en säker banköverföring.

Ångerrätt

Du har som kund hos oss, i enlighet med distansförsäljningslagen, alltid rätt att ångra eller byta en eller alla varor i din beställning inom 14 dagar från att du mottagit ordern.

Kunden skall senast 14 dagar efter mottagen order fylla i och skicka in formuläret på hemsidan angående retur eller byte. Senast 14 dagar efter att denna förfrågan har besvarats skall varorna skickas tillbaka till oss.

I enlighet med uppdateringen av distans och hemförsäljningslagen som trädde i kraft den 13/6-2014 så gäller nya regler för utnyttjandet av ångerrätten vid distanshandel. 

Den nya lagen gör skillnad i att du som konsument nu har rätt att returnera en vara även om denna varit använd i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att säkerställa att varan som beställdes är densamma som levererades. Vid nyttjandet av denna rätt har Söderströms Skog & Trädgård AB i form av säljare rätt att ta ut en ersättning för varans värdeminskning i det fall detta föreligger. 

För att förenkla hanteringen av returer och byte både för dig som kund samt för oss som säljare samt undvika eventuella tvister så väljer Söderströms Skog & Trädgård AB att ha som policy och garanti för dig som kund att om nedan punkter uppfylls vid retur eller byte så kommer ej något avdrag för värdeminskning ske. Uppfylls däremot inte punkterna nedan så kommer vi i de fall detta anses nödvändigt att nyttja sin lagliga rätt att ta ut en ersättning för varans värdeminskning. Denna ersättning varierar från fall till fall och meddelas konsumenten innan eventuell återbetalning sker.

Köp av visningsexemplar (demo) eller outletvaror omfattas ej av öppet köp eller bytesrätt.

Riktlinjer för retur och byte för att undvika avdrag för värdeminskning:

  • Om varans förpackning är återförslutningsbar så har du rätt att öppna förpackningen och kontrollera samt prova varan. Varan skall vid retur däremot vara i originalskick samt i sin originalförpackning.
  • Bytes / Ångerförfrågan har mottagits av oss inom 14 dagar från att du hämtat ut försändelsen. Du har därefter 14 dagar på dig att se till att varorna når oss. 
  • Varan/Varorna skall returneras i sin originalförpackning, förpackningen får ej vara skadad och allt ursprungligt innehåll skall medfölja. 
  • Varan/Varorna får ej ha varit monterade, använda eller på annat sätt avvika från sitt ursprungliga skick.
  • Produkter som är undantagna ångerrätt och som inte kan skickas tillbaka är batterier och elektronikreservdelar där förseglingen brutits av kund. Samt produkter som har gjorts specifikt enligt kundens önskemål, såsom dekalkit med namn. Observera att granskningsrätten ej kan tillämpas på varor som går under 11 § punkt 4 i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Exempel på detta är vissa maskiner och batterier.

OBS. Om en reservdel returneras och denna reservdel är en som vi inte vanligtvis har på lager så återbetalar vi enbart 50% av värdet. Vänligen ring oss om du är osäker på vilken reservdel du behöver på tel:0500-414130.

Hur man genomför en retur

Skicka in formuläret eller maila på kundtjanst@soderstroms.nu. Ange här dina kunduppgifter, anledningen för returen och om du vill bli återbetald eller byta dina varor mot något annat. Du får så snart vi behandlat din förfrågan en bekräftelse på om din returbegäran är godkänd varpå du kan skicka tillbaka varan till oss. Vid returer eller byten står du som konsument för returfrakten tillbaka till oss. 

Returfrakt. Vid retur eller byten står du som konsument för returfrakten tillbaka till oss.

Du måste enligt svensk lag alltid meddela oss vi nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av din beställning.

Varorna som returneras skall skickas som Posten Företagspaket eller DHL Paket, vi har ingen möjlighet att ta emot försändelser som anländer till utlämningsställen.

OBS! Skickas ett paket till utlämningsställe kommer paketet gå i retur och vi måste debitera 350:- för detta.

För att förenkla returhanteringen kan vi skapa och e-posta eller skriva ut och skicka returfrakthandlingar som du kan använda för att få paketet skickat tillbaka till oss.

Väljer du att använda dig av våra returfraktsedlar kommer vi att meddela dig exakt pris för returen innan vi skickar fraktsedlarna.

Returadress

Söderströms Skog & Trädgård AB

Jonstorpsgatan 11

541 66 SKÖVDE

Varorna som returneras skall skickas som Posten Företagspaket eller DHL Paket, vi har ingen möjlighet att ta emot försändelser som anländer till utlämningsställen. Om så sker kommer ett avdrag på återbetalningen att göras med 250:-

Önskar du retursedlar skickade till dig för retur eller byte se ovan. “Returfrakt”

Klagomål

Som vi nämner punkt 1. Så är det trygghet och kvalité som är viktigt för oss på Söderströms Skog & Trädgård AB så om du känner att det är någonting som inte fungerat som det borde eller ifall du vill byta ut en specifik vara på grund utav att den kanske varit dålig eller liknande så kontakta oss snarast möjligt så hjälper vi dig på bästa sätt till att bli nöjd.

Reklamationer

Söderströms Skog & Trädgård AB följer konsumentköplagen vid eventuella reklamationer, se www.konsumentverket.se. Söderströms betalar returfrakten vid fel/reklamation. Tänk på att alltid spara kvitto på försändelsen vid retur. Kontakta alltid oss innan du skickar tillbaka varan i dessa fall. Varan ska returneras i originalförpackningen.

Du måste enligt svensk lag alltid meddela oss vi nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av din beställning.

Återbetalning

All återbetalning sker till av er uppgivet bankkonto eller bankgiro senast 14 dagar efter att vi godkänt och mottagit er returnerade vara.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Tvist

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Produktinformation

Vi reserverar sig för eventuella tryckfel på denna websida samt slutförsäljning av produkter.
Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning.

PriceRunner Köpgaranti

Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något skulle gå fel. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar.

PriceRunner Köpgaranti gäller för dig som är privatperson och bosatt i Sverige. Garantin omfattar incidenter där butiker inte tar sitt ansvar enligt Konsumentköplagen och avhjälper problem som uppstått inom 60 dagar.

Om du inte redan är medlem på PriceRunner och besökt oss genom dem så kan du, inom 60 minuter efter ditt köp genomföra din registrering. Det kostar inget och tar mindre än tre minuter och vips så blir ditt köp skyddat! Registrera dig för PriceRunner Köpgaranti.

Med PriceRunner Köpgaranti får du ersättning för defekt vara, om leverans av varan uteblir, om en enskild vara saknas vid leverans eller om varan är felaktig. För att Köpgarantin ska gälla så behöver beställningen vara adresserad till den adress du är skriven på.

Du får endast ersättning för direkt ekonomisk skada som du lidit, inköpskostnader och fraktkostnader. PriceRunner Köpgaranti lämnar ingen ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter.

Besök PriceRunner för att ta del av kompletta villkor och regler och regler samt lista på ej omfattade kategorier.

Force Majeure

Vi tar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. 

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.

Cookies

Enligt lag ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. 

Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande.
Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner.

Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. 
Mer information får du på Post- och telestyrelsens hemsida.

För att hålla ordning på bl.a inloggning, kundkorg och statistik används här cookies (sessioncookies) som lagras på besökarens dator.