Söderströms kundcenter
Returer och byten
Byte / Retur / Reklamation
Vill du byta storlek, produkt, reklamera en vara eller returnera en vara ber vi dig boka en retur till oss. Skicka med följesedeln och en skriven lapp om orsak till retur.
- DHL Paket
OBS!
- Vi har ingen möjlighet att hämta paket på utlämningsställen, om detta sker så drar vi av 350kr på återbetalningsbeloppet. Så för er och vår skull, skicka retur som ett företagspaket eller liknande. Vi står ej för eventuella kostnader som uppkommer i samband med undermålig paketering. Se därför till att varan packas väl. Vid godkänd retur returneras hela produktkostnaden, dock inte fraktkostnaden.
- Produkten och dess förpackning måste vara i nyskick när du returnerar varan. Vi förbehåller oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt och förpackning.
- Produkter som är undantagna ångerrätt och som inte kan skickas tillbaka är batterier och elektronikreservdelar.
Returadress:
- Söderströms Skog & Trädgård AB
- Jonstorpsgatan 11
- 549 37 SKÖVDE
För att du som kund ska känna dig trygg erbjuder Söderströms 14 dagar öppet köp/ångerrätt enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokalen.
Vill du utnyttja öppet köp så skicka tillbaka varan väl förpackad i oskadad originalförpackning tillsammans med kvitto och anmärkning om att du vill utnyttja öppet köp. Du som kund står för returfrakten. Vi återbetalar hela produkternas värde till dig när varan har kommit i retur välemballerad och oskadad minus 89kr i returfrakt.
Du har som kund hos oss, i enlighet med distansförsäljningslagen, alltid rätt att ångra eller byta en eller alla varor i din beställning inom 14 dagar från att du mottagit ordern.
Söderströms Skog & Trädgård AB skall senast 14 dagar efter att du mottagit din order skriftligen via formuläret på hemsidan mottagit din förfrågan om Returer och Byten. Senast 14 dagar efter att denna förfrågan har besvarats skall varorna skickas tillbaka till oss.
Lagar om returer och byten
I enlighet med uppdateringen av distans och hemförsäljningslagen som trädde i kraft den 13/6-2014 så gäller nya regler för utnyttjandet av ångerrätten vid distanshandel.
Den nya lagen gör skillnad i att du som konsument nu har rätt att returnera en vara även om denna varit använd i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att säkerställa att varan som beställdes är densamma som levererades. Vid nyttjandet av denna rätt har Söderströms Skog & Trädgård AB i form av säljare rätt att ta ut en ersättning för varans värdeminskning i det fall detta föreligger.
För att förenkla hanteringen av returer och byten både för dig som kund samt för oss som säljare samt undvika eventuella tvister så väljer Söderströms Skog & Trädgård AB att ha som policy och garanti för dig som kund att om nedan punkter uppfylls vid retur eller byte så kommer ej något avdrag för värdeminskning ske. Uppfylls däremot inte punkterna nedan så kommer vi i de fall detta anses nödvändigt att nyttja sin lagliga rätt att ta ut en ersättning för varans värdeminskning. Denna ersättning varierar från fall till fall och meddelas konsumenten innan eventuell återbetalning sker.
Riktlinjer för returer och byten för att undvika avdrag för värdeminskning:
- Om varans förpackning är återförslutningsbar så har du rätt att öppna förpackningen och kontrollera samt prova varan. Varan skall vid retur däremot vara i originalskick samt i sin originalförpackning.
- Bytes / Ångerförfrågan har mottagits av oss inom 14 dagar från att du hämtat ut försändelsen. Du har därefter 14 dagar på dig att se till att varorna når oss.
- Varan/Varorna skall returneras i sin originalförpackning, förpackningen får ej vara skadad och allt ursprungligt innehåll skall medfölja.
- Varan/Varorna får ej ha varit monterade, använda eller på annat sätt avvika från sitt ursprungliga skick.
- Produkter som är undantagna ångerrätt och som inte kan skickas tillbaka är batterier och elektronikreservdelar.
Reklamation
Om du upptäcker att en vara är felaktig eller saknar delar, ber vi dig att reklamera den så snart som möjligt. En reklamation måste göras inom skälig tid från det att du upptäckt felet, dock senast inom en månad. För att reklamera en vara, vänligen kontakta oss via vårt reklamationsformulär på hemsidan eller via e-post. Skicka med en detaljerad beskrivning av felet samt kvitto eller ordernummer. När reklamationen är godkänd kommer vi antingen att reparera varan, skicka en ny vara eller erbjuda en återbetalning beroende på vad som är möjligt och skäligt i situationen.
Om du har frågor om reklamationsprocessen, tveka inte att kontakta oss.
Har du några frågor eller funderingar? Kontakta Oss!
Vill du läsa mer om detta på Konsumentverket?